DIY gehaakte handwarmers (aka warme handen tijdens het lezen in het bed)

Lekker weertje he?

Dat was overigens niet eens ironisch, want ik houd dus echt van vrieskou. Goed, de wind mag van mij wel een tandje zachter, maar ZON. BLAUWE LUCHT. WIT GRAS. BEVROREN SLOOTJES. KRAAKGROND. ADEMWOLKJES. ❤ ❤ ❤

The Problem (aka: traitor hands)

Het is alleen een beetje jammer dat het op mijn slaapkamer nu zo’n 10 graden is, want:
A) Ik lees elke avond minstens een uur in bed, dus met handen buiten de deken
B) Mijn handen zijn altijd koud, maar bevriezen bij 10 graden

img_4899.jpg
*Ja, mijn vingers zijn dus nog wel een beetje koud, but I’m a survivor. Ik kan geen bladzijden omslaan met handschoenen. Believe me, I tried.

Ergo: mijn handen zijn ijsklonten en ijsklonten kunnen geen pagina’s omslaan

En ja, dat is inderdaad redelijk problematisch voor een boekenwurm.

Enter fingerless gloves.

Ze zijn supervrolijk, lekker zacht, heerlijk warm én laten mijn vingers vrij om de pagina’s om te slaan*. Score.

Hierbij een soortvan uitleg van hoe ik het heb gedaan, voor mede-ijsklonters. You’re welcome.

The solution (aka: haak handwarmerdingen)

Goed, ik ben geen haakgenie, ik volg gewoon wat andere mensen hebben gedaan. In dit geval was dat een combinatie van drie YouTube mensen.

Ene Bag-O-Day crochet had een mooie boord, die ik namaakte

En Vonne’s Creaties had er weer een duim bij, wat ik ook wel een puik plan vond

En toen wilde ik er nog een bloemetje bij, want cute enzo

Op zich kun je dus gewoon deze tutorials volgen en dan komt het prima goed, gewoon honderdduizendkeer passen tussendoor et voilà!

Wat een DIY, nietwaar? Have fun!

The technical (sla over voor bunny GIFje, want ja)

Nou ja, stiekem veranderde ik toch nog wel wat. Ik wilde graag dat de polswarmers snug waren, maar niet te strak bij de duim. Oftewel: ik meerdere uit de losse pols (hahaha wat flauw), zodat ik bij het creëren van de duim die extra steken kon gebruiken en het nergens zou gaan wringen.

Klinkt dat logisch? IDK folks, ik doe ook maar wat. Anyway, voor mensen die graag willen weten wat ik in al mijn wijsheid heb gedaan: here you go.

Standaard info (want ja):
* Ik haakte met haaknaald 3, mijn grote liefde en random wol uit de wollenmand van mijn oma (zeer helpful, I know, maar ??!!??)

img_4900
Het zonnetje in huis xD

Voor de boord (die ik dubbel heb geslagen, want zo badass ben ik):
* 10 lossen opzetten, dan 1 gewone vaste, 7 in de achterste steek, 1 vaste
* en dat 25 keer herhalen (zegmaar 13 boorden)
* de uiteinden aan elkaar rijgen met een naald
–> zie de video, ‘kay

Voor de ‘handschoen’ (hallo groot geel gedeelte):
* 26 vasten verdelen over de 26 rijen van de boorden
* 5 keer gewoon 26 vasten haken (ja, ik markeerde de rijen)
* 9 keer een extra vaste haken aan de kant van de duim (dus je gaat naar 27 vasten, dan naar 28, net zolang tot je er 34 hebt. Dat was voor mijn hand iig top)
* 4 keer gewoon rondom 34 vasten haken

img_4894-e1519986079931.jpg
Cue creepy duim

Voor het duimgatding (want je duim zit raar op je hand):
* Trek de handschoen aan, zorg ervoor dat de ‘naad’ van de boord aan de zijkant zit, zegmaar onder je duim, en kijk waar je de duim wilt hebben. Bij mij was dit na 8 vasten
* Als je bij je ‘duimgatmoment’ bent, haak je 4 lossen (of meer/minder, wie weet heb je een supergrote duim) en die maak je vast aan de andere kant. Wederom: TRY IT. Ik sloeg 9 vasten over en maakte hem met een vaste vast in de 10e steek
* gewoon verder vasten haken

Voor de rest van je hand (geef je knokkels ook liefde):
* Haak however many vasten je hebt (ik had er 28), totdat je het lang genoeg vindt
* Ik haakte nog 10 rijen door en minderde in rij 9 nog even 2, zodat hij wat meer snug om mijn vingers zat (gewoon 2 steken samen haken, no biggie)
* PASSEN PASSEN PASSEN. En dan afhechten!

img_4890.jpg
THEY SO CUTE AWWH

Voor de duim (dit is echt zo’n rotwerk, manmanman):
* Zet je draad vast in de 1e vaste (check de video)
* Haak 9 vasten (tenminste, ik had er 9, wederom: passen) en haak er dan 2 bij elkaar, zodat er geen gaten ontstaan, dan weer 4 vasten, weer 2 bij elkaar en rij 1 is af!
* Ga nu lekker priegelen met vasten, tot je duim halverwege bedekt is
* Ik haakte nog 6 rijen door, maar minderde in rij 2 en 3 nog even 2, want snug
* Afhechten en tadaa!

Volgens mij heb je hier niets aan zonder de video’s, maar ER ZIJN VIDEO’S. Van veel knappere haakmensen. Dus.

HOERA!!! ZE ZIJN AF EN LEUK EN WARM

giphy.gif
En nu ren ik gillend weg, want ik snap echt niets van haakterminologie en patroondingen and I can’t take it anymore. SUCCES MENSEN.

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: