Shampooflesteksten (A.k.a. “we doen net alsof we blurbs kunnen schrijven”)

410eExjPXCL._SY344_BO1,204,203,200_Dit is letterlijk een blogje over shampooflesteksten (als in: de teksten die op de voorkant van shampooflessen staan), a.k.a. de blurbs van de shampoowereld.

In de boekenwereld zijn blurbs nogal een Big Deal. I mean, kijk even mee naar de kaft van THUG:

Helemaal perfectly pretty pristine white, author name perfectly centered below Starr-girl (in pretty red) en dan … twee keer zo’n fudging blurb FA;LKFJA;FJK.

HOE MOOI WAS DE COVER GEWEEST ZONDER DIE TWEE AANDACHT-OPEISENDE AFLEIDENDE OFF-CENTER BLURBS?!

… en ja, ik snap heus wel dat dat het idee is en dat mensen daardoor gaan denken: JOHN GREEN I NEED THIS BOOK GIVE ME THIS BOOK I’LL CHASE IT AROUND THE WORLD *

anigif_enhanced-buzz-27994-1372172087-12.gif
* Not me, other people. Ik vind John Green dus best wel meh?!

Anyway, gezien het feit dat uitgeverijen hun covers letterlijk opofferen om er blurbs op te zetten zou je toch denken dat mensen in de shampoofleswereld dit goede voorbeeld volgen. Nope. Not happening.

Ik moest laatst dus nieuwe shampoo halen en ik heb als een schaap (sorry schaap) voor dat schap gestaan. DE ENORME KEUZE. DE KLEUREN. MAAR VOORAL DE TEKSTEN. Ik kon niet stoppen met die teksten lezen, want als ik zo’n fles koop moet ik dus voor de rest van het jaar tegen die tekst aankijken en HOE OVERLEEF IK DAT OOIT HOW CAN ANYBODY

Ik kan me voorstellen dat jullie denken: huh wat hoezo, so I took the liberty of writing down every Andrelon blurb and sorting them into categories. Jawel, heuze shampoo blurb categorieën: it’s getting real, y’all.


“FACTS ARE THE BUILDINGS BLOCKS OF SHAMPOO”

“Dagnabbit, er moet ook nog iets op die fles komen te staan. Weet je wat, we zetten er wel gewoon op wie deze shampoo kunnen gebruiken. Handig joh!”

“Voor krullend/blond/gekleurd haar”
“Voor fijn en steil haar”
“Voor in laagjes geknipt haar”

Subcategorie: “ANY INTERPRETATION IS FINE”

“Voor normaal/slap haar dat snel vet wordt” (wat is snel?! 2 dagen? Een week?)
“Voor normaal en dof haar” (dus voor haar dat normaal én dof is? Of voor allebei? En insinueren ze hiermee dat normaal haar ook dof is?)

anigif_enhanced-buzz-26385-1372190234-18

“THIS IS WHAT IT SHOULD DO. NO GUARANTEES THOUGH”

In de ideale wereld komt alles dat op de shampoofles staat uit en heeft iedereen a rainbow coloured cuddlebunny als huisdier. Alleen gebeurt nooit wat er op de fles staat, dus moet erop staan wat er zóu moeten gebeuren vanwege de wish-granting machine en het placebo-effect.

“Geeft volume en body aan kort haar”
“Tegen gespleten haarpunten”

Subcategorie: WHAT THE HECK DO THEY EVEN MEAN?!

“Geeft luchtig volume aan fijn haar” (LUCHTIG VOLUME – Luchtig toetje met banaansmaak?)
“Hersteld beschadigd haar intensief” (in tegenstelling tot … relaxed herstellen?)
“Voedt haar met highlights” (HIJ VOERT HIGHLIGHTS AAN HET HAAR? KOMEN ER OP MAGISCHE WIJZE HIGHLIGHTS IN JE HAAR DOOR DEZE SHAMPOO? ZITTEN ER NANABOTS IN DE SHAMPOO? I DON’T EVEN CARE IK WIL DIT.)

anigif_enhanced-buzz-14489-1372172114-4.gif

“KIDS NEED PICTURES”

Kinderen kiezen shampoo uit, dus we gooien wel plaatjes op de flessen. Prinsessen voor meisjes en piraten voor jongens, want altijd goed en nee er bestaan geen jongens die geen piraat willen worden en geen meisjes die piraat willen zijn. Also, piraten zijn sterk en stoer. Duh. En prinsessen zijn glanzend en doorkambaar. Ehm, duh?

“Sterk & Stoer haar – Piraat”
“Glanzend doorkambaar haar – Prinses”

anigif_enhanced-buzz-2929-1372172547-5.gif

“MEN NEED ENGLISH”

“Mannen zijn stoer en niets zegt stoer als Engels. Also, het kan hen geen bal schelen dus we doen maar 3 soorten en daarop zetten we gewoon dezelfde tekst want ze kunnen toch niet lezen en als ze dat al doen intimideren we ze gewoon door in kantoortaal te praten. Done and Done.”

“Hair & body: 2 in 1 for men”
“Cool sport: verzorgde hoofdhuid voor zichtbaar gezond haar”
“2 in 1 express: verzorgde hoofdhuid voor zichtbaar gezond haar”

anigif_enhanced-buzz-15697-1372172585-2

“LET’S MAKE PEOPLE INSECURE ABOUT THEMSELVES”

De wereld is zo positief ingesteld, laten we mensen voor de verandering eens lekker onzeker maken door te vertellen wat er allemaal mis is met hun haar en dan doen we net alsof deze shampoo het kan fixen maar dan zetten we achterop dat het stiekem alleen werkt als ze ook alle andere 11679530 producten van deze lijn gebruiken en ze afstammen van Rapunzel.

“Voor pluizig en droog haar”
“Voor slap of futloos haar”
“Voor droog en beschadigd haar”

Subcategorie: “LET’S JUST SAY ANYTHING THAT SOUNDS BAD”

“Voor ouder wordend haar” OCH JEETJE: RIMPELS IN MIJN HAAR.
“Voor vermoeid en dof haar” VERMOEID HAAR. “JA SORRY MIJN HAAR KON NIET SLAPEN”
for dry and stressed hair” – (courtesy van Eline) STRESSED HAIR. “MY HAIR CAN’T HANDLE THE PRESSURE, IT HAS A BURN-OUT.”

anigif_enhanced-buzz-16445-1372170212-12.gif

“WE NEED MONEY”

Al die verschillende shampoos zijn helemaal niet nodig, maar we doen gewoon alsof ‘cause we want money we need money it’s all about the money.

“Voor ieder haartype”


Goed, het moge duidelijk zijn: na 10 minuten ben ik de winkel uitgelopen en heb ik thuis maar een of ander overgebleven vakantieflesje opgeduikeld want ik kon het niet aan.

Als jullie nu de volgende keer douchen en shampoo gebruiken en lezen wat er op de fles staat en daar toevallig een superpositief bericht op staat: TELL ME. I BEG YOU*. BUNNY-EYES PLEASE.

tumblr_o7k50wcUlH1uy9vzqo1_400
* ja dat vakantieflesje is bijna op. Ja, ik vind zelfs het nietszeggende “happy hair for happy people” okay, want dat is happy crappy blurbshizzle
Advertenties

2 gedachten over “Shampooflesteksten (A.k.a. “we doen net alsof we blurbs kunnen schrijven”)

Voeg uw reactie toe

  1. Bestaat er ooit een coolere blogger dan Inge? Het antwoord is nee. Zelf gebruik ik altijd de shampooflesjes die totaal niet bij mijn haar passen, lekker tegen de regels in.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: